Trainingsschema

6 weken terug in de tijd

Wellicht hoorden jullie ook reeds het trieste nieuws. België telt nu officieel meer dan 1.000 sterfgevallen door Covid-19. Hoewel dit er uiteraard meer dan 1.000 teveel zijn, schetst de analyse van De Tijd gelukkig een relatief positief beeld. Volgens de journalisten lijkt de dalende trend ingezet. Ondertussen blijft het wel belangrijk ons aan de gekende maatregelen te houden en samen tegen de verspreiding van het virus te blijven vechten. Ook fysieke buitenactiviteiten worden nog steeds aangeraden. Het is belangrijk dat we, zolang we geen symptomen vertonen, blijven bewegen om ons immuunsysteem aan te sterken. Hardlopen, weliswaar individueel, is hiervoor de ideale aanpak!

Voor beginners is deze periode op zich al de ultieme hardloopmotivatie. Ze ontwaken uit hun winterslaap en ontpoppen zich als een ware sportieveling, geprikkeld door de stralende zon. Ze hebben nu bovendien een zee van tijd, waarmee ze niet eens kunnen kiezen wat te doen. Wandelen, fietsen of hardlopen. That’s it. Niet meer of niet minder. De keuze is snel gemaakt, uiteraard! Aan motivatie geen gebrek dus. Integendeel, zij moeten veeleer opletten dat hun enthousiasme niet omslaat naar een blessure. Voor hen, de herborenen vol goede voornemers, is het een kwestie van opbouwen en volhouden; ook wanneer de zon en vooral dat verdomde virus is verdwenen.

Geroutineerde hardlopers kunnen daarentegen wel een dipje krijgen nu. Ze hebben de helse winter met veel moeite maar succes doorstaan. Ze ploeterden zich door de tergende regen. Ze streden tegen de imposante Ciara, Dennis en Ellen én triomfeerden. Ze zijn sterker dan ooit, klaar voor de apotheose van een intensief en intens hoofdstuk. Er ontbreekt slechts één enkel maar cruciaal element: de finale zelf. Een gelegenheid om zich te meten. Eén voor één worden de voorjaarsmarathons geannuleerd of uitgesteld. Dit geeft die eerder zo solide motivatie een flinke deuk.

Ik worstel nog steeds met weerspannige twijfels over mijn volgende marathon. De kans dat er nog een voorjaarsmarathons komt, slinkt elke dag. De honger naar die 42,195 km groeit daarentegen almaar en is ondertussen te groot om mijn hoop op te geven. Daarom richt ik mij op 19 juni: de Nacht van Vlaanderen. Daar loop ik mijn volgende marathon en onmiddellijk mijn eerste vlakke marathon. Daar loop ik mijn eerste Sub3 poging. Als ik Polar mag geloven, zit het er in! Mijn Running Index is zo’n 5% gestegen ten opzichte van december, de maand van mijn marathon in Thailand, dus vier maand geleden. Eerder schreef ik al eens dat, volgens een online tool, mijn tijd aldaar zou overeenkomen met een tijd van 3u03 in ideale omstandigheden. Als dat klopt, zat Polar er toen alvast boenk op! Allez, niet helemaal, maar toch bijna helemaal boenk op.

Zo dus: we keren 6 weken terug in ons marathonschema. “Waarom 6 weken?”, vraagt u zich misschien af. Wel, omdat de Maasmarathon van 10 mei mijn initieel doel was. Die is ondertussen ook uitgesteld naar het najaar. Aangezien mijn blog nog maar een weekje online staat, wil ik je best vergeven dat je dit nog niet gelezen had. Even rekenen, zegt dan dat mijn nieuw doel 6 weken later ligt. Oftewel: we keren 6 weken terug in ons marathonschema.

Op die manier stond vandaag een progressieve duurloop op het programma. De eerste 25 minuten rustig inlopen, vervolgens 25 minuten wat sneller maar nog steeds comfortabel lopen, om af te ronden met 25 minuten aan marathontempo. Dat ging verrassend goed. Ik liep de drie blokken in 5:09 min/km, 4:44 min/km en 4:16 min/km. Marathontempo dus kunnen aanhouden in het laatste blok, check! Als ik toch een voordeel moet noemen van het herdoen van vijf trainingsweken, is dat je je vooruitgang kan controleren. Vijf weken geleden liep ik de blokken in deze training aan respectievelijk 5:10 min/km, 4:55 min/km en 4:35 min/km. Best een groot verschil! Helaas is deze vergelijking niet echt eerlijk, aangezien ik de vorige keer op de Finse piste liep en deze keer op de weg. Ik merk toch vaak dat een Finse piste wat trager loopt.

Onmiddellijk twee zaken om me eens verder in te verdiepen. Enerzijds zal ik enkele vorige trainingen op dezelfde ondergrond herhalen om mijn progressie meer betrouwbaar te kunnen beoordelen. Anderzijds ben ik best benieuwd naar de impact van een Finse piste op de loopsnelheid… Wordt vervolgd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.