Trainingsschema

Afkicken op de fiets

Mijn Solo marathon ligt ondertussen 2 weken achter ons. De loopschoenen liggen sindsdien stof te vergaren. Nee hoor, het is niet dat ik het lopen beu geworden ben na die intensieve kilometervretende maanden. Integendeel, het is met pijn in het hart dat ik ze links laat liggen. Even breken met elkaar. Het is lastig, het is zwaar, maar het moet. Al sinds de dag na de marathon verlang ik weer naar een looprondje samen. Als ik anderen zie lopen, ben ik jaloers. De drang om terug kilometers te maken, is groot. Ik geef toe: we kunnen spreken van een hardloop-verslaving

Waarom ik dan nu moet afkicken? Welja, ik besef (lees: voel) dat ik mijn lichaam rust moet gunnen. Ik had al langer last van een vervelend stijf gevoel in mijn bekkengebied. Aanvankelijk was dit enkel aanwezig na de lange duurlopen en trok dit telkens weer weg na een paar dagen. Dichter bij het einddoel, kwam dat vervelende gevoel na quasi elke loopsessie terug. De drang om de Sub 3 marathon te lopen was veel te groot om eraan toe te geven. Met genoeg herstelloopjes, diverse liesoefeningen en een (ongezonde? ๐Ÿ™„) dosis vastberadenheid lukte het wel om het schema door te zetten. Nu, ik heb nooit door pijn gelopen, hoor. Zo onverantwoord ben ik niet geweest. De marathon zelf heeft er natuurlijk wel niet veel goeds aan gedaan. Ik ben vorige week รฉรฉn keer gaan lopen en merkte dat het stijve gevoel nu wel al tijdens het lopen aanwezig is. Opletten dus. Sterker nog: even staken met lopen. Hartverscheurend… ๐Ÿ˜ฉ Ook al zou ik nu ook liever blijven lopen, nu is het het moment om dit te laten herstellen.

De oorzaak van de blessure zal wellicht wel met de opbouwende kilometers en snelheid te maken hebben, al heb ik dat – naar mijn gevoel – toch geleidelijk aangepakt. Misschien is er toch een achterliggende oorzaak? Te weinig krachtoefeningen voor de core, overpronatie, loopschoenen sneller versleten dan verwacht, … Het kan van alles zijn. Woensdag volgt mijn eerste kine-sessie. Hopelijk brengt die wat wijsheid over de ernst en zeker ook de oorzaak van de blessure. Zo kunnen we het vermijden voor de volgende marathon!

Ondertussen is mijn grootste vrees om mijn huidige conditie, waar ik zo hard voor gewerkt heb, te verliezen. Daarom heb ik mijn loopschoenen even geruild voor de fiets. Fietsen, zelfs: een retro racefiets en een mountainbike. Ik ben niet 100% zeker of dit niet belastend is voor mijn bekken, maar het zal sowieso minder impact hebben dan hardlopen. Woensdag ook maar even navragen bij de kine! Fietsen is niet hetzelfde als lopen, maar het kan me voorlopig wel bezighouden ๐Ÿ™‚ Ik kan in beweging blijven en af en toe eens diep gaan, dat is het belangrijkste. Zoals jullie ondertussen wellicht wel weten: Kruishoutem is allesbehalve plat. Mijn beenspieren werden dus vanaf de eerste ritten al op de proef gesteld. Wel, ik kan jullie ook alvast meegeven dat je voor het fietsen heel andere spieren gebruikt dan bij het lopen ๐Ÿ˜†

Duimen jullie mee voor goed nieuws woensdag bij de kine?

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.