Trainingsschema

Dilemma: te warm vs te vroeg opstaan

Hallo daar!

Net terug van een dik half uur loslopen op de Finse piste. Wat was dat lang geleden! Helaas konden er deze keer niet veel rondjes vanaf. Ah nee, want het is volop taper-tijd. Wat is dat toch raar, dat getaper. Ik deelde het al: die taperperiode is mentaal zo zwaar. Er gaat een continue twijfel door mijn hoofd over wat ik nu wel en niet kan, mag, moet en zou doen. De gewone trainingsperiode is duidelijk. Gewoon elke week wat meer kilometers verteren en af en toe een weekje inhouden om het lichaam terug op adem te laten komen. That’s it. Duidelijk, simpel. Fysiek is het wel afzien soms, maar daar houden we stiekem wel van. Over het optimaal taperen daarentegen zijn de meningen zo verdeeld. Dat maakt het best lastig!

Het deed alvast deugd om nog eens op volle snelheid te lopen afgelopen zaterdag, ook al was het maar 5 km. Tja, “maar” 5 km, dat is natuurlijk relatief. Aan 3:48 min/km hoefde het voor mij niet veel langer te duren. En toch zou het volgens de statistieken iets sneller gemoeten hebben, met Sub 3 ambities op de marathon. Zo kunnen we de tool van Het Geheim van Hardlopen nog eens bovenhalen. Mijn gelopen tijd van 18:57 op 5 km komt volgens hen overeen met 03:05:40 op de marathon. Brrr, bijna 6 minuten boven doel. Gelukkig is Runner’s World optimistischer. Zij voorspellen op basis van dezelfde 5k tijd dat ik 03:01:46 nodig heb om een hele marathon af te leggen. Natuurlijk had ik liever een dikke Sub 3 uit de tool zien rollen, maar ik maak me nog niet onmiddellijk zorgen. Het was namelijk geen echte wedstrijd en er ging geen specifieke voorbereiding aan vooraf. Die kleine 2 minuten moeten er dus wel afkunnen zondag. We hebben er hard voor gewerkt. We zijn er klaar voor!

Al te vaak lees ik dat het niet verstandig is dergelijke tempotraining of wedstrijd zo kort voor de marathon te doen. De laatste twee weken moeten traag, trager, traagst. De laatste week zou je zelfs nauwelijks je zetel uit mogen komen. Ok, ik snap dat het herstel in deze periode prioriteit heeft maar na weken van 80-90 km en zelfs meer, moeten 8 dagen toch voldoende zijn om te herstellen van een 5 km race? Dat hoop ik althans! Eerlijk gezegd, heb ik meer schrik om slome benen te hebben op de dag van de waarheid, nu ik de kilometers zo afbouw. Daarom wil ik hier en daar de intensiteit hoog houden. Gelukkig volgt dit de meer recente artikelen rond taperen. Die lassen ook in de laatste weken bijvoorbeeld af en toe wat – weliswaar korte – blokjes op marathontempo in om aan dit tempo gewoon te blijven.

Nu, waar ik nog het meeste schrik voor heb, is de warmte. De temperatuur is de laatste dagen weer wat omhoog gegaan en de voorspellingen voor zondag liggen in dezelfde lijn. Geen extreme hitte, dat niet, maar toch best warm.

Allemaal heel aangenaam voor een weekendje ontspanning enzo. Normaal hoor je mij daar zeker niet over klagen. Tijdens het lopen de laatste dagen merk ik daarentegen wel dat ik er nog niet aan gewend ben. Mijn hartslag is hoger dan zou mogen bij een bepaalde snelheid – en dat voel ik ook. No worries tijdens trainingen, maar tijdens mijn Sub 3 poging zou ik het toch liever wat frisser hebben! Daarom overweeg ik sterk om nog vroeger te starten… Bovendien zou de wind dan ook nog minder sterk zijn. Zeg nu zelf: het tijdsblok 6u-9u ziet er toch een stuk aangenamer loopweer uit dan 9u-12u? Dan is het wel vroeg opstaan natuurlijk… Hรฉรฉl vroeg, wil ik nog voldoende tijd houden tussen ontbijt en start. Ik vermoed wel dat vroeg opstaan een minder zware impact zal hebben dan de warmte.

Hmmm… Wat denken jullie?

* UPDATE: Ik zal starten om 07:00 ‘s ochtends, voornamelijk om de sterkste wind voor te zijn. En op die manier is het voor de supporters ook nog nรฉt te doen… ๐Ÿ™‚ *

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.