Trainingsschema

Generale repetitie – Nog 3 weken

Dag beste lezers! ๐Ÿ™‚

Met nauwelijks 3 woorden neergetypt, plooit mijn mond zich al spontaan tot een brede glimlach. Wie mijn instagram- of strava-profiel een beetje volgt, weet misschien al waarom. Afgelopen zondag stond er namelijk een generale repetitie op het programma. Met nog 3 weken te gaan voor mijn Solo Marathon, was het tijd voor de ultieme test: een serieuze trainingsprikkel die finaal uitsluitsel moest geven of het รผberhaupt de moeite is mijn eerste Sub 3 poging te wagen. En ja hoor, mijn glimlach verklapt het natuurlijk al: met gepaste trots deel ik mee dat die test perfect verlopen is!

We pakten het zo waarheidsgetrouw mogelijk aan. Wekker zetten, vroeg opstaan, stevig ontbijten, geschikte outfit uitkiezen, wedstrijdschoenen aantrekken en rond 9u van start gaan. Want zo zal het op 21 juni ook verlopen. De route werd uiteraard die van de dag van de waarheid. Bijna stond ik klaar om die 42,2 km aan te vatten. De goesting was groot, maar ik moest me dus nog even bedwingen.

Daarentegen liep ik eerst 20 minuten op een rustig tempo, ter opwarming. Een kleine 4 km later, mocht ik de benen loslaten voor 100 minuten. Doel: marathontempo aanhouden. Ik zag er helemaal niet tegenop. Integendeel, ik was enorm benieuwd hoe dit zou aanvoelen. Zal dit comfortabel genoeg zijn om een dik half uur en binnenkort 3 uur vol te houden? Ik hoopte zo hard dat mijn hartslag niet de hoogte in zou vliegen. En zo vlogen de kilometers voorbij, met de hartslag mooi onder controle. Heerlijk! Onderweg zorgde Francesca met de fiets op professionele wijze voor de nodige bevoorrading en – even belangrijk – een enthousiast gezelschap. Een betere bevoorrading kan ik me niet inbeelden. Dikke merci! ๐Ÿ˜˜

Uiteraard liep ik deze 100 minuten niet fluitend uit. Dat hoefde ook niet. Het voelde stevig, maar wel nog enigszins comfortabel. Een tikkeltje sneller zou mogelijks helemaal anders voelen. Maar hรฉ, we trainen net voor dit tempo, dus daar ben ik heel tevreden mee! Na 23,56 km rondden we relatief fris af. Er zat dus nog wel wat in, maar dat moet natuurlijk ook. Uiteindelijk tempo: 4:15 min/km. Ideaal! De voeling met dit tempo is er. Het vertrouwen is ook weer wat opgekrikt. Alvast voldoende om die magische grens over 3 weken aan te vallen!

Maar ok, rustig aan, beide voetjes terug op de grond. Dit was natuurlijk “maar” een training. Een belangrijke, dat wel, maar het echte doel moet nog komen. Tevreden en voldaan liep ik nog een 10-tal minuten uit. Aangezien we niet de volle 42,2 km mochten lopen, was het volgen van de marathonroute natuurlijk niet zo ideaal. Daar stonden we dan, op 12 kilometer van de streep, zonder auto en met 1 fiets.

Nu, gelukkig hadden we dat van tevoren allemaal goed doordacht. Je weet het of niet, Francesca is ook een fervent loopster. Zonder problemen draaiden we de rollen om en nam ik de fakkel als bevoorrader over. Vertrokken voor een volgende 2,5 uur, had ik tijd genoeg om mijn benen verder los te draaien. Nee hoor, Francesca doet niet zo lang over 12 km. Ze maakte er gewoon eventjes meer dan het dubbele van. Gewoon, omdat het kan. Tja, zondag is lange duurloopdag, hรฉ. Goed gekweekt ๐Ÿ˜‰

De route op zich zit ook best goed. Op een kleine aanpassing na, zal ik die overnemen voor de รฉchte marathon. Het lusje halverwege, bij het keren, zal ik iets kleiner maken om een ruw offroad stuk te vermijden. Daardoor zal ik ook een dikke kilometer zuidelijker starten. Al bij al zal het slechts een beperkte impact hebben op de eerder doorgegeven tussentijden. Sowieso is het voor de supporters niet slecht om wat speling in te rekenen. Je weet nooit…

Bij deze, nog eens een vriendelijke reminder ๐Ÿ™‚ Is het om te lopen, fietsen of gewoon supporteren, iedereen is welkom op 21.06 langs de Vaart! Hier vind je meer info. Dank, dank, dank!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.