Trainingsschema

Let the Taper begin!

Het komt nu echt dichterbij.

Nog 2 weken te gaan.

Voor het eerste weekend sinds 6 weken liep ik geen dertiger. Mijn lange duurloop duurde zelfs nog geen twee uur. Na 14 intensieve weken van marathontraining is dit bijna de term lange duurloop niet waardig. Het moge duidelijk zijn: dit voelt raar.

Ja, de taper-periode is nu รฉcht ingezet. Fysiek zo simpel, mentaal zo zwaar. Voor een marathon is 3 weken taperen de standaard. Ook ik heb de laatste week al wat getaperd, maar vanaf nu wordt het heel duidelijk.

Sommigen denken wellicht: “Waar heeft-ie het toch over? Taperen?!” Wel, taperen is simpelweg je trainingsvolume afbouwen in de aanloop naar de wedstrijd. Het doel is om volledig hersteld en helemaal fris aan de start te staan. Even minder lopen om uiteindelijk beter te lopen. Simpel. Allemaal goed en wel dus. Toch spelen allerlei doemscenario’s door het hoofd.

Ik heb zo hard getraind om dat volume en de uithouding op te schroeven. Nu ik me juist helemaal moet klaarstomen, bouw ik 3 weken af. 3 weken! Dat is bijna 20% van mijn hele schema. Zal mijn conditie niet weer achteruit gaan, net wanneer ik moet pieken? Wat als ik het tempo en/of de duur niet meer ga aankunnen over 2 weken? Had ik niet beter doorgelopen toen het zo goed liep tijdens mijn generale repetitie?

Maar we moeten de sportwetenschap vertrouwen. Onderzoek toont namelijk aan dat je prestaties met 3% kunnen verbeteren. Op een marathon kunnen dat best wel wat minuten zijn. Toch even voor alle duidelijkheid: ik laat me er niet aan vangen om die geschatte verbetering in rekening te brengen. Ik hou het mooi op een tempo van 4:15 min/km. Dat zal al zwaar genoeg zijn.

De kunst van het taperen is blijkbaar het trainingsvolume doen dalen, terwijl de intensiteit quasi gelijk blijft. Dat gaan we dus doen. Minder kilometers, maar wel blijven training op marathontempo. Zo zullen we woensdag nog even 15 km aan marathontempo lopen. Dat zal meteen mijn laatste zwaardere training zijn. De resterende trainingen bestaan voornamelijk uit trage herstelkilometers met hier en daar wat korte (marathon)tempoblokken. Een uitzondering is komende zaterdag: dan zal ik nog eens mijn 5 km tijd testen. Daar ben ik best wel benieuwd naar!

Collega-lopers zijn nog steeds welkom over 2 weken, op 21 juni! Gedeeld leed is half leed ๐Ÿ™‚

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.