Trainingsschema

Welke post-Corona Marathon?

Ik had best een goede voorbereiding naar mijn eerste marathon, maar het parcours was niet echt geschikt om mij aan te meten qua tijd. Ik had gehoopt in Thailand, tijdens de Chanthaburi Scenic Marathon, eens maximaal te kunnen gaan. Ook dat was achteraf gezien niet realistisch. De hoge temperatuur, de hoge vochtigheid, de hoogtemeters, de marathon van 2 weken geleden in de benen, … Die omstandigheden spelen natuurlijk niet in je voordeel om je scherpste tijd vast te leggen. En dat heb ik mogen bekopen: te snel gestart en mogen kennismaken met de man met de hamer. Nope, die hoef ik niet meer tegen te komen, als het kan…

Niet heel logische eerste twee marathon dus. De drang naar een scherpe marathontijd is nu enkel maar groter. Mijn zinnen zijn gezet op de magische grens van 3 uur. Sub 3! Haalbaar? Dat moet gewoon. De volgende marathon al? Dat is veel minder zeker… Maar euhm… Als ik de tips van Peter De Groof even doorneem, moet je – wil je die 3 uur breken – er stellig vanuit gaan dat er geen enkele kans bestaat dat je het niet haalt. Dus even opnieuw: Haalbaar? Dat moet gewoon. De volgende marathon al? Jazeker!! Let’s break 3!

Begin dit jaar schreef ik me in voor de Maasmarathon in mei. Die was perfect. Qua timing ideaal om een knap uitgedokterd sub 3 schema van 16 weken te volbrengen. Een vlak parcours, officieel opgemeten en bovendien niet zo’n massabijeenkomst als de gekende marathon events. Ja, zo zag ik het wel zitten!

Helaas, het coronavirus bracht roet in het eten. Zoals voor zovelen. De marathon wordt uitgesteld naar oktober. Uiteraard volledig begrijpelijk en de beste keuze die de organisatie kon maken. Maar het gaf mijn motivatie wel een deuk. De trainingen liepen juist zo vlot en er stond nog maar één zwaar blok van 4 weken op het programma, voor het taperen kon starten. Was dit nu allemaal voor niets?

De experten zijn namelijk duidelijk: op dezelfde manier blijven doortrainen is niet verstandig. Door het trainingsprogramma te lang te zwaar te houden, riskeer je overtraining en is de kans groot dat je piekt op het verkeerde moment. In feite bouw je beter terug wat af, om daarna weer op te bouwen naar een nieuw doel. Goed nieuws vind ik dat niet. Het voelt als pech hebben bij een gezelschapsspel: ga terug naar start. Opnieuw beginnen.

En dat nieuw doel, wanneer leg ik dat? Voor of na de zomer? In het najaar is de meest veilige optie met oog op de coronacrisis. Maar anderzijds zouden we graag nog een reis plannen dit jaar, met een meerdaagse trekking van zo’n 2 weken. Rekening houdende met een schema van zo’n 12 tot 16 weken, zou de vakantie pal in de marathonvoorbereiding vallen. Niet ideaal dus. Door te hiken werk je uiteraard wel nog aan je conditie, maar het is geen marathon-specifieke training. En dat heb ik wel nodig, denk ik, aangezien ik wellicht geen marge zal hebben voor een sub 3 tijd.

Op 19 juni is er de Nacht van Vlaanderen in Torhout. De oudste marathon van België, zo blijkt. Leuk! Ook die ziet er op het eerste zicht vlak uit én officieel opgemeten. Wel een beetje een atypische marathon, aangezien het een avondmarathon is die start om 20u. Misschien is dat juist goed aangezien de zon overdag in juni best onverbiddelijk kan zijn. Maar zouden we het risico nemen om ons schema aan te passen naar dat doel? Laat ons hopen dat het coronavirus tegen dan reeds onder bedwang is, maar zeker is dat helemaal nog niet.

Keuzestress…

2 Reacties

  • Peter

    Hoi, bedankt voor de eervolle vermelding !! 🙂 Een veel succes in Torhout … !! Ik heb die ooit eens meegedaan, was erg pittig. Eens je in het donker loopt, en je hebt stukken met weinig toeschouwers en weinig kompanen voor of achter je, dan wordt het toch (mentaal) best zwaar … !! Maar de sfeer in Torhout city zelf is echt wel héééél fijn !! Succes ermee !!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.